jordanie2021.reismee.nl

Ieder nadeel heb zijn voordeel....

Sprak een wijs man ooit.

Dankzij ons bezoek aan het politiebureau hebben we Gasim leren kennen. Hij woont in een grot in Petra en had ons daar uitgenodigd. Vanochtend zodra we bij het theater waren mochten we bellen en dan zou hij ons oppikken. Zo gezegd, zo gedaan.

Bij hem thuis hebben we eerst thee gedronken met hem en zijn 2 vrouwen. Zodra ze zijn auto aan zie komen wordt er een matras naar buiten gebracht waar hij opnkan gaan liggen. Zijn thee wordt gebracht en wij zaten samen met zijn 2 vrouwen op een houten bankje.

Yvon moest nog even naar het toilet (niks wat op ons toilet lijkt) maar Gasim was net geweest en de 2e vrouw werd gesommeerd zijn boodschap eerst door tespoelen.

Het blijkt dat hij een soort van baasje is bij de bedoeïenen en hij wordt constant gebeld. Ook de leuke politiechef checkte nog een paar keer of het goed ging met de Hollandse dames. Hij werkt nauw samen met hem als het om de veiligheid in Petra gaat.

Bovendien werkt zijn naam ook prima als zo’n gastje teveel aandringt. Hij dwingt respect af.

Na de thee zijn we met hem in een pick-up de bergen in gegaan achter Petra. We gingen de hoogste berg bezoeken en de moskee die op de top staat. Heel relaxed met de auto. Wel krijg je wandelende nieren van de hobbels en kuilen maar je moet er wat voor over hebben om een keer niet in de bloedhitte te klauteren..... helaas was het laatste stuk niet met de auto te doen en werd het alsnog 3 kwartier bergje op via een slecht begaanbaar pad. Gelukkig zaten we zo hoog dat het niet al tewarm was.

Nog even heeft Yvon overwogen de handdoek te gooien maar Gasim wist haar te overtuigen dat het moeilijkste achter de rug was.

Boven was het waanzinnig, rondom uitzicht en speciaal voor ons had hij de sleutel van de moskee meegenomen zodat we binnen konden kijken. Schoentjes uit, ik denk dat ze die lucht nooit meer uit het tapijt krijgen :-)

Daarna het dak van de moskee opgeklommen en daar kon je een rondje om je as draaien en de hele omgeving zien.

Toen de weg teruggelopen, minder zwaar maar wel beter opletten geblazen. Gelukkig heelhuids de pick up bereikt en terug naar het huis voor lunch. Vrouw 2 was druk bezig met de voorbereidingen, vrouw 1 heeft het na Gasim het beste bekeken.

Gasim lag weer heerlijk op zijn matras, brulde zoaf en toe een bevel en werd op zijn wenken bediend. Gebedskleedje, hier komt ie schat....

Voor de lunch werd voor ons ook een matrasje neergelegd, een schaal met eten in het midden en Gasim en wij mochten eten. De dames keken vanaf het houten bankje toe. Mijn bek viel open toen Gasim het 2e bakje thee zelf inschonk, ook voor ons. Toen wij klaar waren ging de schaal naar de rest, de vrouwen mochten eten maar wel zonder matrasje. Wat een onbekende wereld voor ons.

Vanaf dat moment kwam de ene na de andere man binnen. Gaven Gasim netjes een hand en keken ons nauwelijks aan. Kregen een matrasje een gingen zitten. Behalve een kerel die we al in het politiebureau hadden ontmoet. Ik denk zijn P.A.

Vanaf dat moment leek Gasim vergeten dat wij er waren en bakje thee 3,4 en 5 schonk hij alleen nog voor zichzelf in en het gesprek was tussen de mannen volledig in het Arabisch. Maar goed, we vonden het ook wel mooi geweest. Ik denk dat de sigaret die we opstaken het teken voor hem was dat we weg moesten.

Na veel shukrans met de pick-up terug naar het toeristische deel van Petra en naar de uitgang gelopen. Traditiegetrouw nog even een ijsje gegeten bij onze vrienden vlak bij de ingang en nu even chillen. Straks een hapje eten en naar Petra by Night. Heb geen zin om daarna nog een lang verhaal te typen dus vandaar een beetje vroege post vandaag.

Marian, ik weet zeker dat ik jou het nummer van Gasim mag geven. Je kunt ook naar hem vragen want bijna iedereen is familie van elkaar en kent hem.

Morgen naar Wadi Rum en kamperen in de woestijn. De woestijn waar o.a. Star wars is opgenomen.

Marian

Ha, fijn! Altijd handig zo'n nummer! Misschien kun je ze vast een waarschuwing geven dat ik eraan kom!

Danielle

Veel plezier weer morgen

Berry

Gelijk ff een bankje bij Ikea besteld voor jullie…